Vad är 3D träning?

Vad är 3D träning?

Att röra sig tredimensionellt har funnits så länge som människan kunnat röra på sig. Det betyder att vi kan röra på våra kroppar framåt, bakåt, i sidledes och rotera. Det är alltså ingenting nytt utan bara en etikett vi satt på olika typer av rörelser för att kunna kalla det för 3D-träning.

Allting i kroppen rör sig tredimensionellt hela tiden när vi rör på oss. Allt från benen i foten till muskler och till vävnader med mera – allting kan röra sig framåt, bakåt, sidledes och rotera. Det rör sig hela tiden och behöver kunna göra det för att kroppen ska fungera.Sen är det alltid ett plan som rör sig mer dominant, men alla tre plan rör sig alltid. 

Många tror att 3D träning handlar om att göra varianter av utfall i olika riktningar som exempelvis framåt eller sidledes, eller att göra övningar och lägga på en rotation. Den typ av övningar är enbart en liten del av det hela och det är väldigt mycket mer än så som inkluderas i 3D träningen. Dock är det en bra början för att få lite variation och inte bara köra till exempel utfall framåt. 

Träningsformen har också fått en del kritik och mycket av det som sägs handlar oftast om missförstånd. Det sägs att 3D träning bara handlar om träning för ytterlägen vilket absolut inte stämmer. Skulle det vara så att vi bara tränade ytterlägen hade vi alla gått sönder. Med ytterlägen menas träning där kroppen sträcker ut sig maximalt det vill säga där du är som svagas. 3D träning handlar mer om att få kroppen att röra på sig på ett sätt som den är gjord för att röra sig på. Alltså, att få allting inuti kroppen att röra sig tredimensionellt. Men vi är, vad man kallar det, forward creatures vilket betyder att vi är skapta på så sätt att våra ögon sitter framåt på huvudet som får oss att vilja ta oss framåt. Detta gör att de flesta av rörelserna/övningarna kommer att vara i den riktningen, men för att få optimal funktion i kroppen behöver vi alla röra oss i 3D.

Om man tänker att man håller på med exempelvis golf eller har ett stillasittande arbete är en bra tanke att försöka hitta övningar där man rör sig tvärtemot när man tränar på gymmet. Har man ett stillasittande jobb är det ingen bra ide att ta sig till gymmet med bilen för att sedan sätta sig på en spinningcykel och sen ta sig hem igen med bilen. I detta fall är det bättre att låta kroppen röra sig tredimensionellt med exempelvis ett utfall i tre plan, det vill säga framåt, bakåt, sidledes och med rotation, för att få variation och hälsa till alla leder. I synnerhet om du verkligen gillar att cykla och inte vill sluta med det så är det väldigt viktigt att få in variation för kroppen i andra pass.

Som sagt, 3D träning är betydligt mycket mer än det vi just gått igenom och mer om det kommer i kommande artiklar.

Relaterade inlägg

Bli starkare

Gummiband är ett magiskt verktyg att använda för att bygga elasticitet i din kropp.  Att vara elastisk är extremt viktigt för dig som vill få

Variera din träning

Om din sport, ditt jobb eller din hobby kräver mycket av enskilda rörelser så är det ännu viktigare att din träning är varierad.  Till exempel,

Träningsvärk

Sagt det förut – anyone can make you tired but not anyone can make you better.  Att ge någon träningsvärk är inte så svårt, att

Pro athlete

Inga fält hittades.

Athlete

Inga fält hittades.

Future Athlete

Inga fält hittades.

Pain free and strong

Inga fält hittades.