Fysisk aktivitet påverkar kosten positivt

Fysisk aktivitet påverkar kosten positivt

Träna för att automatiskt äta bättre? Enligt en studie kan det fungera så. Genom att fokusera på att röra dig mer slår du två flugor i en smäll.

Många kämpar med att få i sig de rekommenderade 500 grammen av grönsaker och frukt per dag. Vet vi också att vi behöver röra på oss för att må bra fysiskt och psykiskt. Det kan kännas överväldigande att få till allt på en gång.

Då kan det vara skönt att veta att genom att röra på dig tillräckligt kommer du utan att tänka på det äta mer frukt och grönt.

Uppföljningsstudie visade effekt av träning
En finsk studie som publicerats i tidskriften International Journal of Environmental Research and Public Health, där forskarna följt deltagare från att de var barn upp till vuxen ålder, kopplade mer fysisk aktivitet till högre intag av frukt och grönt. De individer som minskat sin aktivitet under studieperioden hade också minskat sitt intag av vegetabilier. Det omvända gällde också, det vill säga de som började röra på sig – åt bättre.

Forskarna sammanfattar sin studie med att säga att vanor tidigt i livet när det gäller fysisk aktivitet kan bidra till god hälsa senare i livet.

Tips för att bli mer aktiv:

  • Underskatta inte vardagsmotionen! Promenera eller cykla dit du ska, gå i trappor, ställ dig upp för att stretcha någon gång ibland och använd stå-skrivbord.
  • Hitta en träningsform du gillar och som får dig att må bra, det sänker tröskeln till att det ska bli av.
    Rör gärna på dig så att du blir svettig en halvtimme per dag och blanda konditionsträning som löpning med styrketräning.
  • Blir träningen av om du tränar med andra? Se till att någon väntar på dig i yogasalen eller på gymmet.
  • Träna hemma om tiden är knapp. Det finns mängder av inspiration på nätet till toppenträning hemma helt utan utrustning

Referens:

https://www.holistic.se/blogg/6232

Lounassalo I, Hirvensalo M, Kankaanpää A, et al. Associations of Leisure-Time Physical Activity Trajectories with Fruit and Vegetable Consumption from Childhood to Adulthood: The Cardiovascular Risk in Young Finns Study. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(22):4437.

Relaterade inlägg

Bli starkare

Gummiband är ett magiskt verktyg att använda för att bygga elasticitet i din kropp.  Att vara elastisk är extremt viktigt för dig som vill få

Variera din träning

Om din sport, ditt jobb eller din hobby kräver mycket av enskilda rörelser så är det ännu viktigare att din träning är varierad.  Till exempel,

Träningsvärk

Sagt det förut – anyone can make you tired but not anyone can make you better.  Att ge någon träningsvärk är inte så svårt, att

Pro athlete

Inga fält hittades.

Athlete

Inga fält hittades.

Future Athlete

Inga fält hittades.

Pain free and strong

Inga fält hittades.