Hur tränar NHL proffsen under sommaren?

Hur tränar NHL proffsen under sommaren?

Under min långa karriär har jag haft förmånen att få träna mängder av NHL stjärnor. Det svåra med att träna NHL proffsen är att man aldrig vet hur mycket tid man får under sommarperioden. Går de hela vägen till Stanley cup final kommer de hem i mitten av juni, och går de inte vidare till slutspel kommer hem i mitten på april cirka. Det betyder att det kan skilja två månader mellan två spelare beroende på hur mycket tid man får under sommaren. Det optimala är om man kan få till tre månader tillsammans för att nå maximal utveckling. Under sommaren tränar vi fem pass i veckan där det är uppbyggt på följande sätt:
  • Måndagar: Speed/Power
  • Tisdagar: Rörlighet och intervaller
  • Onsdagar: Mjölksyre träning
  • Torsdag: Styrketräning
  • Fredag: Komplettering
Vi vilar alltid på lördagar och söndagar. Målsättningen under sommarperioden är att utveckla speed och power. För att nå optimal funktion och för att kunna skapa kraft för maximal Power krävs det att deras kroppar fungerar optimalt. Frågar du mig skulle jag säga att det absolut viktigaste under sommaren för att få ut maximalt prestation är att få ihop en grupp med rätt typ sv spelare och personligheter för att få bra kemi i gruppen. Att skapa glädje och se till så att spelarna har kul under sommarträningen är extremt viktigt, med glädje kommer bättre resultat och mer fokus. Vem vill inte ha kul? En annan viktigt aspekt under NHL spelarnas sommarträning är den individuella anpassningen och det beror främst på ålder, erfarenhet, förutsättningar och typ av spelare. Vi använder oss alltid av pulsklockor för den individuella anpassningen vid puls och snabbhetsträning. Vi tränar inte heller fler än ett pass om dagen då vi ser återhämtningen som den viktigaste ingrediensen i utvecklingen. Passen är för krävande och tappar i kvalitet och återhämtning om man köra fler än ett pass, men om personen i sig vill köra annan typ av träning t.ex paddel, golv eller liknande går det alldeles utmärkt. Bättra att satsa på full kvalitet och full utveckling varje dag.  

Relaterade inlägg

Bli starkare

Gummiband är ett magiskt verktyg att använda för att bygga elasticitet i din kropp.  Att vara elastisk är extremt viktigt för dig som vill få

Variera din träning

Om din sport, ditt jobb eller din hobby kräver mycket av enskilda rörelser så är det ännu viktigare att din träning är varierad.  Till exempel,

Träningsvärk

Sagt det förut – anyone can make you tired but not anyone can make you better.  Att ge någon träningsvärk är inte så svårt, att

Pro athlete

Inga fält hittades.

Athlete

Inga fält hittades.

Future Athlete

Inga fält hittades.

Pain free and strong

Inga fält hittades.