fbpx

Vad menas med grenspecifik träning?

Vad menas med grenspecifik träning?

Många använder idag grenspecifik träning eller sportspecifik träning för att sälja sin produkt. Jag gjorde likadant för några år sedan då jag trodde att jag höll på med grenspecifik träning, men insåg tillslut att det är mer individuellt anpassad träning än grenspecifikt jag sysslar med.

Vi tror att det går att träna likadant på gymmet som när vi utövar vår sport. Att lyckas göra gymträning grenspecifik är i de flesta fall inte alls möjligt om du frågar mig. Ett exempel: Tyska skidförbundet har gjort studier som visat att störtloppsåkaren har 1,2 tons tryck på ytterbenet i en sväng. Det skulle betyda att du skulle behöva göra en enbensövning med 1,2 ton i gymmet för att få till en grenspecifik övning. Vi alla kan nog förstå att det aldrig kommer fungera, i synnerhet inte på ett ben.

Om man menar att grenspecikt träning är att man tränar på gymmet för att bli bra på sin sport så kan jag hålla med, men att göra en övning likt en rörelse när du utövar din specifika sport med syfte att bli starkare fungerar sällan. Tänker vi mobilitet/rörlighet för att se om vi har rätt förutsättningar för en specifik rörelse så håller jag också med, men det är fortfarande en mer individuell anpassning än grenspecifik träning. Det jag vill komma fram till är att inte träna likt din sport på gymmet, risken för att göra mer skada än nytta ökar markant. Det viktiga är att kolla på varje individs förutsättningar och från det ta reda på vad som krävs av sporten och utifrån det sätta en plan och skapa rätt övningar för rätt individ vid rätt tidpunkt.

Om ni hamnar med en coach som förespråkar grenspecifik träning så fråga personen vad det betyder för honom eller henne. Hamnar du hos en coach som försöker efterlikna sin sports rörelse på gymmet ska du nog tänka efter en eller två gånger innan du fortsätter med den coachen.

Från och med nu kan vi väl vara överens om att vi kallar det för individuellt anpassad träning istället för grenspecifik träning, eller hur? 

Relaterade inlägg

Bli starkare

Gummiband är ett magiskt verktyg att använda för att bygga elasticitet i din kropp.  Att vara elastisk är extremt viktigt för dig som vill få

Variera din träning

Om din sport, ditt jobb eller din hobby kräver mycket av enskilda rörelser så är det ännu viktigare att din träning är varierad.  Till exempel,

Träningsvärk

Sagt det förut – anyone can make you tired but not anyone can make you better.  Att ge någon träningsvärk är inte så svårt, att

Pro athlete

Inga fält hittades.

Athlete

Inga fält hittades.

Future Athlete

Inga fält hittades.

Pain free and strong

Inga fält hittades.