fbpx

Varför använder vi inte tunga traditionella knäböj?

Varför använder vi inte tunga traditionella knäböj?

Varför vi inte använder traditionella tunga knäböj beror egentligen bara på en sak: skaderisken är alldeles, alldeles för hög. Att lägga massa vikt på axlarna, låsa fast bröstryggen, komprimera kotorna och tro att man ska bli starkare och snabbare av det, med minimal risk för skador är för mig ett påhitt. Att vi fortfarande år 2020 använder oss av denna typ av tyngdlyftning för att skapa snabba atleter är förlegat och behöver förändrats. Jag har inte använt traditionella tunga knäböj som övning på någon av mina klienter på över 12 år. Våra resultat talar för sig själv, vi har skapat både snabbare och starkare atleter.

Om vi tänker på sporter som hockey och alpin-skidåkning så är de extremt starka på grund av hur sporten ser ut. Det är inte en stång med vikter som sätts på nacken och komprimerar ryggen som gör dem bra. Jag har full respekt för coacher som vill använda tunga traditionella knäböj till sina atleter, viktigt då att atleterna har perfekt teknik så att skaderisken är minimal. Perfekt teknik kräver år av nötande och då det är ytterst få atleter som får till den, såvida de inte är styrkelyftare, så är det ett ganska enkelt val i mina ögon att satsa på andra övningar så att inte skaderisken snabbt ökar.

Det finns ett helt gäng av bättre och smartare övningar som kan användas för att få starka och snabba atleter. Tips på bra övningar finns att hämta i min bok och på min instagram 

Låt oss ta träningen framåt och sluta göra övningar som har för hög skaderisk och inte ger oss de resultat vi vill ha!

Relaterade inlägg

Bli starkare

Gummiband är ett magiskt verktyg att använda för att bygga elasticitet i din kropp.  Att vara elastisk är extremt viktigt för dig som vill få

Variera din träning

Om din sport, ditt jobb eller din hobby kräver mycket av enskilda rörelser så är det ännu viktigare att din träning är varierad.  Till exempel,

Träningsvärk

Sagt det förut – anyone can make you tired but not anyone can make you better.  Att ge någon träningsvärk är inte så svårt, att

Pro athlete

Inga fält hittades.

Athlete

Inga fält hittades.

Future Athlete

Inga fält hittades.

Pain free and strong

Inga fält hittades.